[wpseo_breadcrumb]

اولین کارخانه شمع سازی در ایران

اولین کارخانه شمع سازی در ایران

اولین کارخانه شمع سازی در ایران سال 1278 هجری قمری تحت تعلیمات موسیو فوکتی ایتالیایی، استاد فیزیک و شیمی مدرسه دارالفنون و همکاری باقرخان، شاگرد ایشان، با عنوان کارخانه شماعی، تاسیس شد.

پیش از فراگیر شدن استفاده از برق، شمع ها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع روشنایی به حساب می آمدند. در ایران و نخست در تهران کارخانه ای با نام کارخانه شماعی تاسیس شده بود و یک فرد ایتالیایی به نام موسیو فوکتی به همراه شاگرد خود باقر خان امور مربوط به راه اندازی این کارخانه را انجام دادند و اولین شمع های ایرانی مشابه نمونه روسی آنها تولید شد.

به همت باقر خان و تحت تعلیمات موسیو فوکتی، برخی از انواع شمع در آن کارخانه تولید می شد. یکی از آنها شمع های  تولید شده از موم بود. نوع دیگر شمع های گچی بودند که آنها هم تفاوت چندانی با شمع های ساخته شده از موم نداشتند. نوع دیگر شمع ها جز ابتکارات خود باقر خان بود که حدود پانزده ساعت می سوخت.

آنچه در اسناد تاریخی بدان اشاره می شود، وابستگی اولین کارخانه شمع سازی در ایران در تامین فتیله به کارخانه ریسمان ریسی بود که در دوره ای به دلیل معیوب شدن دیگ بخار کارخانه ریسمان ریسی، کار کارخانه شماعی نیز با مشکل مواجه شد و در نتیجه نتوانست چنان که باید و شاید به تولید شمع بپردازد. لازم به ذکر است پس از آنکه کارخانه ریسمان ریسی به جهت معیوب شدن دستگاه دیگ بخار دیگر کار نمی کرد و کار کارخانه شماعی هم شدیدا به مشکل خورده بود، باقر خان خود دست به کار شد و با تعمیر دیگ بخار تنها به اندازه ای که قادر به آماده سازی فتیله باشد، کارها را از سر گرفت.

 

 

ثبت سفارش

15 + 2 =

WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی مشتری ما برای پاسخگویی به سوالات شما در اینجا قرار دارند. از ما چیزی بپرسید!
👋 سلام ، چگونه می توانم کمک کنم؟